Spalovač tuku, který je ten nejlepší?

Spalovač tuku, který je ten nejlepší?

Za nebývalou pozorností spalovačů tuků se skrývá jednak zvyšující se podíl populace s nadváhou, jež je vyhledává za účelem minimalizace rizik spojených s obezitou, a také kondičních a výkonnostních sportovců, kteří je využívají jako součást své sportovní přípravy.

Spalovače tuků

Spalovače tuků, neboli doplňky stravy určené k redukci hmotnosti a zvýšení fyzické výkonnosti, fungují na principu zvýšeného metabolismu tuků a energetického výdeje. Jejich další vlastností je narušení vstřebávání tuků z potravy a zvyšování oxidace tuků během cvičení.

Na trhu je dnes takové množství spalovačů, že není vůbec snadné se v nich vyznat. Mezi účinné látky ve spalovačích patří kofein, katechiny, l-karnitin a synefrin, a dále kyseliny, skrývající se pod zkratkami HCA (k. hydroxycitronová), CLA (konjugovaná k. linolová), CGA (k. chlorogenová) a mnohé další. Existuje i množství spalovačů tuků, které jsou na seznamu nepovolených látek Světovou antidopingovou agenturou WADA.

Přírodní spalovače tuku

Přírodní spalovače tuku vznikají extrakcí z dané rostliny. „Obsah účinných látek v rostlině, potažmo v extraktu, podléhá různým vlivům, mezi které patří např. podnebí, ve kterém je rostlina pěstována, rod rostliny, sezónnost, doba sklizně, zralost, atp.“ (Širc, s. 17)

Nejčastěji využívaným přírodním spalovačem je kofein, který se vyskytuje v semenech kávovníku, dále v listu čajovníku čínského a cesmíny paraguayské, v guaranovém, kolovém a kakaovém semenu. Nalezneme ho tedy nejen v kávě, ale i v čajích, různých nápojích určených ke stimulaci, a v čokoládě. Kofein kromě podpory redukce tělesné hmotnosti pomocí zvýšení energetického výdeje také snižuje pocit únavy a bolestivosti svalů během sportovního výkonu.

Při užívání vysokých dávek kofeinu (nad 400 mg) se však mohou objevit nežádoucí účinky jako je zvýšený krevní tlak, bušení srdce, závratě, nervozita, svalové záškuby a třes, nespavost, bolesti hlavy, a při ještě vyšších dávkách může dojít až ke smrti.

Dalším přírodním spalovačem jsou katechiny zeleného čaje, jež nalezneme v listech čajovníku čínského, tedy v černém a zeleném čaji, Oolong a Pu-erh. Podle studií má zelený čaj díky vysokému obsahu antioxidantů mnoho příznivých účinků na srdce a zdraví cév, nervovou soustavu, játra, popisovány jsou také účinky anti-karciongenní a antidiabetické, pokles tukové tkáně a snížení hladiny cholesterolu.

L-karnitin přirozeně naleznete v potravinách živočišného původu. V největším množství se nachází ve skopovém mase. Studie zkoumaly zlepšení metabolismu tuků, snížení obsahu tuků a nárůstu svalové hmoty v těle. „Z tohoto důvodu je l-karnitin často používán jako podpůrný prostředek na hubnutí. Vytrvalostní sportovci ho vyhledávají za účelem zvýšení oxidace tuků a nahrazení svalového glykogenu.“ (Širc, s. 84)

Synefrin se přirozeně vyskytuje v kůře plodu hořkého pomeranče. Nejvyšší koncentrace lze nalézt v nezralých plodech, avšak důkazy o jeho účincích na snížení tělesné hmotnosti jsou zatím nedostatečně podložené. Při vysokém a dlouhodobém podání synefrinu může dojít ke mnoha nežádoucím účinkům, které postihují kardiovaskulární, gastrointestinální i nervový systém.

HCA se vyskytuje ve slupce ovoce plodu především Garcinie kambodžské, které vyniká svojí schopností potlačit pocity hladu, aniž by obsahovalo výrazně vyšší množství energie. Z tohoto důvodu se používá k navození pocitu sytosti a při redukci hmotnosti.

CLA se vyskytuje v hovězím a jehněčím mase, v mléce a sýru a může zvyšovat energetický výdej. Podobně jako v případě synefrinu však účinky na redukci hmotnosti zatím nejsou dostatečně prokázané.

CGA je sekundárním metabolitem rostlin a má podobně stimulující účinky jako kofein. Nalezneme ji v ovoci a některé zelenině, ale nejvyšší koncentrace se vyskytuje v nepražených kávových zrnech, tzv. „zelené kávě“ nebo „green coffee“. Jde o látku, která má pozitivní antiobezitický vliv a je schopná snížit hladinu cukru v krvi, a tím pádem působit anitidiabeticky.

Nejlepší spalovač tuku

Určit obecně, který spalovač tuku je nejlepší, je poměrně složité. Záleží na mnoha faktorech, mezi nimiž je váš celkový zdravotní stav či denní rytmus, intenzita cvičení apod. Je rozdíl v užívání spalovačů ráno nebo večer, před tréninkem nebo po něm. Při výběru však můžete zvolit například ty produkty, které působí synergicky. Vědecké studie například ukazují, že kofein má lepší účinky v kombinaci s katechiny zeleného čaje nebo se synefrinem.

Nicméně je potřeba si uvědomit, že spalovač tuků slouží pouze jako doplněk při redukci hmotnosti, a že základem je snížení energetického příjmu a zvýšení výdeje.

Použitá literatura

[1] SLÍVA, Jiří a Juraj MINÁRIK. Doplňky stravy. Praha: Triton, 2009. ISBN 9788073871697.

[2] ŠIRC, Petr. Spalovače tuků. Brno, 2015. Bakalářská práce. Masarykova univerzita.

[3] ŠŤÁVA, David. Popis látek v suplementech – spalovačích tuků, jejich rozdělení dle kritérií. Brno, 2017. Bakalářská práce. Masarykova univerzita.

[4] L-Carnitine – Scientific Review on Usage, Dosage, Side Effects. Examine.com [online]. [cit. 08.02.2019]. Dostupné z: http://examine.com/supplements/L-Carnitine/

Napsat komentář