Růst vlasů

Růst vlasů

Vlasy na hlavě rostou průměrnou rychlostí 1,25 cm za měsíc, jejich růst však není rovnoměrný a s věkem se může zpomalit na pouhých 0,25 cm za měsíc.

Zhruba každý půlrok dochází asi u desetiny vlasů ke klidové fázi, během které k růstu vlasů nedochází vůbec. „Jsou to právě klidové vlasy, které při mytí vypadávají. Vypadnutí vlasu ale nepředstavuje pro vlasový kořínek žádné nebezpečí. Když jeho klidová fáze skončí, začne vlas znovu růst.“ (Long, s. 906)

Pomáhají šampony pro růst vlasů?

Na trhu najdete množství produktů, které by měly podpořit růst vlasů a jejich objem, od šamponů přes vlasové masky, kůry, séra a gely až po kondicionéry. Vždy ale záleží na složení jednotlivých prostředků. Pomáhají ty s obsahem kofeinu, máty, lopuchu a olejů. Při užívání těchto prostředků však musíte být velmi trpěliví. Jejich účinky se projeví po pravidelném a dlouhodobém užívání, zpravidla po několika měsících až roce. Ze začátku vyrůstá jemné chmýří podobné dětským prvním vláskům, později však na jejich místě začnou růst silné zdravé vlasy.

Šampony volte jemné, nanášejte raději menší množství a vlasy i pokožku hlavy při mytí masírujte konečky prstů (nikdy nepoužívejte nehty), čímž podpoříte prokrvení vlasových folikulů a tedy i růst vlasů. Skvělým tipem je pak maximálně třikrát do týdne vtírání přírodních olejů z kokosu, avokáda, tea tree, hroznů, levandule, či oliv. Vždy použijte i kondicionér, který vlasy vyhladí, obnoví a dodá jim lesk i zdravý vzhled. Vyvarujte se však aplikaci kondicionéru na kořínky vlasů, abyste je nepoškodili. Vlasy pak po vysušení při nízkých teplotách opatrně kartáčujte, abyste zamezili jejich dalšímu mechanickému poškozování.

Výhodou přípravků aplikovaných přímo na vlasy je zejména to, že nemívají vedlejší účinky. Pokud vás však po užívání začne hlava svrbět nebo máte zarudlou kůži hlavy, ihned s jejich používáním skončete, pravděpodobně je vaše pokožka na některou z látek v nich obsažených citlivá.

Jak na rychlejší růst vlasů

Rychlejšímu růstu pomůže vyhýbání se nadměrné expozici chemie ve formě stylingových přípravků nebo chlorované vodě, přílišnému umývání, fénování, kulmování, žehlení a nešetrným česáním. Vyvarujte se i přílišnému slunečnímu záření, které vlasy zbytečně vysušuje a zeslabuje.

Růst vlasů podpoříte vyrovnanou stravou s dostatkem zdravých tuků, vitamínů a minerálů. „Doporučené doplňky, které můžete užívat současně s multivitaminovými a multiminerálními přípravky, vyživují vlasové kořínky a podporují tak růst silnějších a zdravějších vlasů.“ (Léčivá, s. 326) Růst vlasů zlepšuje selen. Pozor však dejte na jeho dávkování, doporučené množství je 200 mcg jednou denně a vyšší dávky mohou být toxické. Ke krásným vlasům dopomůže i zinek a esenciální mastné kyseliny, jako je rybí tuk, lněný, brutnákový a pupalkový olej, dále vitamíny skupiny B nebo PABA.

Nezapomínejte na pitný režim, který je prospěšný pro celé tělo a pro vláhu vlasů dvojnásobně. Voda totiž tvoří 12 % hmotnosti vlasů. Vyzkoušejte odvar z kopřiv nebo zázvoru, které můžete používat vnitřně i přímo na mytí. Jako domácí masku můžete vyzkoušet i žloutky smíchané s olejem nebo vyvařit dvě až tři cibule a po vychladnutí si touto vodou vlasy opláchnout. Podobně můžete využít i vody po vaření brambor nebo jablečný ocet smíchaný s vodou. Po těchto kůrách však vlasy vždy ještě opláchněte čistou vodou.

Zkusit můžete také tonikum vyrobené z tradičních čínských bylin, jako je například rdesno mnohokvěté, či plody kustovnice čínské. „Rehmanie lepkavá nebo dřín lékařský stimuluje pokožku na hlavě a podporuje růst vlasů. Můžete rovněž vyzkoušet bylinné kapky z přesličky na posílení vlasových kořínků a podporu růstu vlasů.“ (Rodinná, s. 28)

K podpoření růstu vlasů patří paradoxně i pravidelné zastřihávání mrtvých konečků, které je zbytečně zatěžují. K zastřihávání by mělo docházet zhruba po 2 měsících a postačí zastřihnout půl centimetru. Vlasy ve výsledku velmi posílí.

Kožní lékaři mohou růst vlasů nastartovat injekcemi s kortikosteroidy, dají se ale užívat i léky s obsahem kortikosteroidů.

Použitá literatura

[1] Léčivá moc vitaminů, bylin a minerálních látek. Praha: Reader’s Digest Výběr, 2001. ISBN 8086196240.

[2] LONG, Maxine. Rodinná encyklopedie medicíny a zdraví. Čestlice: Rebo Productions, c1999. ISBN 8072340743.

[3] Rodinná domácí apatyka: 1001 tip, jak si udržet dobré zdraví. Praha: Práh, 2004. ISBN 8072520962.

Napsat komentář